Menu

 

Værktøj til idebank - helt gratis

Er du fuld af idder, som aldrig bliver til noget?
Savner du udvikling i din virksomhed?
Er din virksomhed i krise, så der skal laves tiltag for at overleve?


I alle tilfælde er det en god ide at indføre en idebank.
Ved at arbejde struktureret med gode ideer sikrer du
  • fokus på udvikling
  • fremdrift på implementering af forslagene
  • evaluering af ideens værdi
Du vil opdage, at ideer skaber ideer. Når først dine medarbejdere og kollegaer har set lyset, lærer de at tænke anderledes. De udfører ikke længere deres opgaver mekanisk, men tænker: kan det gøres smartere?
De vil være motiverede for at komme med forslag, da de bliver hørt og taget alvorligt, og de vil acceptere et eventuelt afslag på forbedring, fordi forslaget evalueres seriøst og kan afvises med en god begrundelse.

Ideer kan være alt
  • som skaber medarbejdermotivation
  • som skaber effektivitet og derfor sparer penge
  • som sikrer overblik og gør virksomheden mere beslutningsdygtig
  • som sikrer færre fejl

Jeg har lavet et helt simpelt værktøj i et excel regneark til at styre din idebank med. Inspirationen er hentet fra et seminar, hvor en kunde præsenterede et stort forkromet værktøj, som var udviklet for flere hundrede tusinde kroner i samarbejde med deres IT-leverandør. Mit system virker på samme måde, og du må få det helt gratis.

Send mig en mail eller ring mig op, så skal jeg sende det til dig. Har du brug for hjælp til at komme igang, står jeg selvfølgelig til din rådighed som konsulent. Jeg har selv haft stor succes med at anvende værktøjet og kan give dig gode råd.

I regnearket

  • noterer du opgaven med en kort beskrivelse
  • Giver opgaven en status, som du løbende vedligeholder
  • Vurderer opgavens effekt ud fra de ovenfor listede punkter
  • giver opgaven en prioritet ud fra effekten
  • Vurderer den effektive arbejdsindsats
  • Vurderer extern økonomi (indhenter tilbud)
Nu beregner regnearket ideens værdi i forhold til intern indsats og extern økonomi sammenholdt med effekten - se diagram.
 
 
Alle opgaver, som ligger i det grønne felt, bør løses først, da de har størst effekt i forhold til indsats og økonomi.
Opgaverne i det gule felt er dyrere og mere tidskrævende, men giver stadig stor effekt.
De røde opgaver bør vurderes nøje.

I regnearket angives til sidst, om opgaven er godkendt og af hvem, og du angiver, hvem der har ansvar for opgaven, så du løbende kan lave opfølgning.
Du kan endvidere datostyre opgaverne og selektere på kryds og tværs med filtre, så du kan bevare overblikket.

I regnearket dannes statistik, som viser, hvor mange opgaver, der ligger i de forskellige statusniveauer, så du blandt andet kan se, hvor mange opgaver, der er gennemført.

Der kan tilknyttes en opgavebeskrivelse til idebanken. I opgavebeskrivelsen kan du beskrive opgaven detaljeret
  • udarbejde opgavebegrundelse
  • beskrive opgavens aktiviteter
  • liste opgavedeltagere
  • liste medarbejdere, der skal undervises
  • beskrive kritiske faktorer
  • holde styr på opgaven med en to-do-liste
Endelig får du et grafisk overblik over opgaveprioriteringen.
 
 
Har du brug for en projektleder til at styre din idebank og sikre fremdriften, kan jeg naturligvis hjælpe dig.

Kontaktoplysninger:
Lene Rasmussen
Telefon: +45 30744799
mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.